Logitech se na našem tržištu proteklih nekoliko godina dobrano utemeljio kao jedan od vodećih proizvođača polu-profesionalnih volana za video igre. Šta su onda uradili kako bi napravili korak dalje i da li ima smisla razmišljati o novom, G923 volanu?
Logitech G923
Pre nekoliko godina smo od Logitecha dobili dva volana za dve različite konzole – G29 je bio namenjen za Playstation 4 dok je G920 bio namenjen za XBOX One konzolu, pri čemu su oba radila i na PC računarima. Sada je novi model G923 ali dolazi u dve verzije, zavisno od konzole na kojoj želite da ga koristite, a naravno opet su obe verzije kompatibilne i sa PC računarom. Pri tome je novi model fizički gotovo identičan sa starim što samo govori o tome koliko je Logitech zadovoljan postignutim rezultatima. Nama je stigla verzija za XBOX konzolu ali su oba modela sličnija prethodnoj generaciji G29 koji je bio za Playstation 4. To znači da oba modela sada imaju LED indikator broja obrtaja pri vrhu volana koji vam daje informaciju kada je zgodno promeniti brzinu, kao i točkić u donjem desnom uglu kojim možete kontrolisati različite funkcije u igri i vršiti podešavanja slično kao na profesionalnim automobilima. Same razlike između PS4 i XBOX modela su kod G923 potpuno zanemarljive i svode se na različit raspored i označavanje dugmića shodno sistemu. PC igrači se mogu opredeliti bukvalno za bilo koji uređaj, eventualno imajući u vidu ako planiraju kupovinu i neke konzole. Za sad nema zvanične potvrde, ali za očekivati je da volani rade i sa novim generacijama konzola.
Sam volan je u potpunosti presvučen kožom i vezan je za bazu koja se na sto ili drugu površinu povezuje preko odgovarajućih stega koje se podešavaju sa gornje strane – sistem koji se pokazao već jako dobar i stabilan tokom dugogodišnje upotrebe. Na volanu imate veliki broj kontrola koje uz podršku u igrama mogu biti iskoriščene za različita podešavanja vašeg vozila u toku same trke. Iza volana se nalaze metalne lopatice za menjanje brzina a one sada imaju i jednu novu funkcionalnost – opciju dvostrukog kvačila. Dvostruko kvačilo vam omogućava da vaš automobil brže krene iz stajanja bez proklizavanja, takozvani launch control, a da bi ova opcija radila mora je i sama igra podržavati.
Dolazimo i do dela sa papučicama koji opet izgleda vrlo slično kao i na prethodnom modelu što znači da je postolje masivno i stabilno, a metalne papučice jako dobre. Međutim glavna prednost G923 jeste što papučica kočnice ima progresivnu oprugu. Šta to u praksi znači? Pa kada pritisnete kočnicu malo i otpor od nje će biti srazmerno manji, dok će se isti pojačavati kako budete pritiskali papučicu. Ovo vam daje mnogo bolji osećaj prilikom kočenja i mnogo više nijansi kako biste primenili tačno odgovarajuću silu za određenu deonicu ili krivinu.
Glavna karakteristika novog G923 volana je ipak TrueForce tehnologija koja omogućava bolju povratnu informaciju vozaču na samom volanu. Nekada smo pod time podrazumevali force feedback efekte koji bi malo zatresli volan i na taj način simulirali neravnine na putu. TrueForce je međutim mnogo više od toga – on ne samo što reaguje vibracijom nego se direktno povezuje na sam engine igre i omogućava mnogo realističniji odziv volana zavisno od situacije na stazi. Na taj način ćete primetiti kada je na primer automobil na ivici da prokliza i moći da ga doterate do te ivice. Takođe sada su i vibracije različitog intenziteta i frekvencije pa imate bolji ugođaj od vožnje po ravnom i blagog podrhtavanja pa sve do terena u nekom reli naslovu. TrueFroce je ograničen na igre koje ga podržavaju, za sada Grid, F1 2020, Asseto Corsa Competizione i GT sport, a sigurno će ih biti mnogo više u narednom periodu. Interesantno je primetiti da volan funkcioniše dobro i u igrama gde nije direktno podržan i to preko jednog malo čudnog premošćavanja – naime on registruje zvukove iz igre i na osnovu toga podešava intenzitet i frekvenciju vibracije. Moram priznati da je u stvarnim igrama kada probate nešto što podržava TrueForce to zaista jako dobro iskustvo, mnogo bolje nego ranije, dok će u ostalim naslovima force feedback efekat realno biti negde na nivou prethodne generacije. Koliko Logitech veruje u ovu novu tehnologiju pokazuje i činjenica da su angažovali i legendarnog vozača Formule 1 Fernanda Alonsa da je promoviše.
G923 ne dolazi sa nekim posebnim dodacima, ali ima otvoren port da možete priključiti manuelni menjač brzina, u pitanju je isti model koji je koristio i G29/920. Treba primetiti i da je rutiranje kablova lepo izvedeno ispod samog kućišta volana tako da se haos na stolu svodi na minimum.
Skupa igračka
Najveća mana koju ja vidim kod Logitech G923 volana jeste njegova cena koja je 100 evra viša od prethodnika i iznosi 399 eur na evropskom tržištu. Unapređenja jesu vidljiva ali je pitanje da li to vredi dodatnog novca ili je možda bolje sačekati neku rasprodaju. S druge strane činjenica da je volan praktično odmah po lansiranju rasprodat u celoj Evropi možda govori i u prilog tome da je cena sasvim opravdana. Sve u svemu ovo jeste jedan od najboljih volana za polu-profesionalce na polju trkačkih simulacija i definitivno ga Logitech sve više pozicionira ka pravim ljubiteljima simulacija što je za svaku pohvalu. Za onaj korak više vam treba verovatno neki od profesionalnih modela volana i simulatora, koji verovali ili ne mogu da dostignu cenu i od više hiljada evropskih novčanih jedinica. Sa druge strane i za uživanje u ovom modelu vam treba konzola (ili PC) i televizor, a bilo bi jako zgodno nabaviti i neki od onih specijalizovanih kokpita na koji se sada mogu nabaviti i kod nas, što je opet dodatni novčani izdatak, ali i dodatni prostor koji za to treba izdvojiti u stanu. Sve u svemu Logitech G923 je fantastičan volan koji nudi zaista dosta unapređenja i odličan kvalitet, a na vama je samo da odlučite da li ste baš toliki ljubitelj simulacija vožnji?