Video igre u kojima se nešto vozi postoje gotovo od samog početka industrije igara, ipak za potrebe naše top liste ovoga puta fokusiraćemo se samo na igre u kojima se voze automobili. Tako da nema motora, skutera na vodi ili kartinga sa maskotama – samo automobili, arkada ili simulacija, nije bitno… a ono što kvalifikuje vožnju da se nađe na ovoj listi je istorijski značaj koji je imala na razvitak žanra, nebitno u kom smeru… So here we go… hronološkim putem:
10. NIGHT DRIVER (1977, ATARI)
Iako se prvom vožnjom ikada smatra tri godine stariji Gran Trak od istog proizvođača arkadnih mašina, Night Driver je pionirski uveo pogled iz prvog lica. Ta perspektiva se doduše još dugo neće koristiti, proćiće čitava 2D era pre nego što vožnje dobiju pravi 3D i pogled iz očiju vozača. Ipak te ’77 Night Driver nudio je veoma skromnu viziju budućnosti za žeton ili dva.
09. OUTRUN (1986, SEGA)
Era 2D vožnji bila je prepuna svega i svačega, ali tek sa Outrunom SEGA je dala pravi cool šmek celoj priči. Šarena detaljna grafika, nelicencirani Ferrari Testarossa, plavuša na suvozačevom sedištu, legendarna originalna muzika i beskrajna zabava kao ništa što je žanr vožnji do tada video! Revolucija i vrhunac 2D ere, kako po kvalitetu tako i po planetarnoj popularnosti. Pričamo naravno pravoj, punokrvnoj, nadrkanoj, arkadnoj verziji, ne o mučenim portovima sa skromnih konzola i još skromnijih kućnih računara tog vremena.
08. VIRTUA RACING (1992, SEGA)
Stigli poligoni! Jeste, dva trkačka naslova na arkdama su imala poligonsku 3D grafiku i pre, bili su to Namcov Winning Run ’88, kao i Atarijev Hard Drivin’ ’89, međutim tek sa Virtua Racingom na SEGA MODEL 1 arkadnoj mašini poligoni u vožnji su dobili ono što je najvažnije – BRZINU! Bolji dizajn, veći framerate, više poligona uz dodatni začin koji su činili prepoznatljiv SEGA stil i kvalitet, ovu arkadnu mašinu učinili su hitom. Treba napomenuti i da je ovde po prvi put uvedena mogućnost real time promene kamere, nekoliko chase kamera, dashboard i bumper kamere upravo su definisane po prvi put u ovom naslovu. Za to vreme neviđena grafika, brzina izvođenja i futuristička tehnička rešenja bili su samo uvod u sve što je veoma brzo usledilo nakon ovog uspešno potvrđenog koncepta.
07. RIDGE RACER (1993, NAMCO)
Ovaj naslov doneo je texture, doneo je još luđu brzinu, doneo je drifting, doneo je next gen izgled u odnosu na samo godinu dana stariji Virtua Racing. Prelazak Ridge Racera sa arkadnih mašina na tek objavljeni prvi PlayStation 1994. godine u Japanu označio je početak kraja dominacije arkadnih mašina u svetu vožnji. Kućne konzole pete generacije su postale dovoljno jake za pravi arkadni kvalitet napokon! Čisto poređenja radi, na starim konzolama i Amigi su u isto vreme i dalje vladale 2D vožnje, Rock’n’Roll Racing se tek pojavio, dok je na PC-u pojam grafike bio Indycar Racing od Papyrus-a.
06. THE NEED FOR SPEED (1995, EA)
Iako je debitovao na 3DO konzoli ’94. godine TNFS ’95 donosi respektabilnu vožnju po prvi put na PC i DOS, godinu dana kasnije i na PlayStation i Saturn. TNFS je po prvi put u istoji žanra imao dobro iskorišćenu licencu, pravi super automobili su predstavljeni na odličan način (showcase mod), a u stvaranju igre pomogli su i legitimni poznavaoci automobila iz časopisa Road&Track. Prvi pravi korak ka realnosti… koji je serijal doduše napustio već u sledećem nastavku.
Vrh liste najuticajnijih simulacija vožnje, pročitajte NA PORTALU EmuGLX.